ManpowerGroup

‘ManpowerGroup overkoepelt vier verschillende merken, die elk op hun manier humanresourcesoplossingen aanbieden. Manpower – de entiteit die zich bezighoudt met de rekrutering van zowel uitzendkrachten als vaste medewerkers – is bij het grote publiek allicht de bekendste. Daarnaast zijn er twee entiteiten die zich focussen op de aanwerving van gespecialiseerde profielen: Experis voor de IT-sector en Jefferson Wells voor ingenieurs. Tenslotte is er ManpowerGroup Talent Solutions, dat een antwoord biedt op meer complexe behoeften van bedrijven die hun talentbeheer en de flexibiliteit van hun activiteiten willen optimaliseren. Onze dienstverlening gaat dus verder dan enkel uitzendwerk’, zo steekt Hugues van wal.

Hugues Demaecker kwam in januari 2017 aan boord van het Fleet-team bij ManpowerGroup. Sinds maart vorig jaar heeft hij er onder andere de leiding over het Belgische wagenpark, dat uit zo’n 600 personenwagens bestaat. ‘In België heeft ManpowerGroup ongeveer 850 personeelsleden op de payroll staan. Dat zijn niet alleen interne medewerkers, maar ook consultants of personeelsleden die door de verschillende merken van ManpowerGroup geoutsourcet worden naar andere bedrijven. Naast de directieleden hebben we nog vijf andere functiecategorieën afgelijnd waarvan de medewerkers recht hebben op een bedrijfswagen’, vertelt hij.

Communicatie en proactiviteit 

De vloot van ManpowerGroup omvat verschillende automerken. ‘In de eerste plaats zijn dat merken uit de Volkswagen Group, zoals Audi, SEAT, Škoda en Volkswagen. De tweede grote partner voor ons wagenpark is Stellantis, waarvan we voornamelijk Peugeot aanbieden. Daarnaast hebben we ook leasingcontracten lopen voor Mercedes- en BMW-modellen’, zegt Hugues.

‘De samenwerking met D’Ieteren Centers dateert van 2021. Wat voor mij de doorslag geeft in zo’n partnership, zijn een vlotte communicatie en een goede beschikbaarheid van onze contactpersonen. Maar ook de proactiviteit vanuit de concessie is cruciaal. Vorig jaar werden we bijvoorbeeld geconfronteerd met enkele tariefverhogingen op verschillende merken en modellen. Dan is het belangrijk om die informatie tijdig te ontvangen, zodat je als vlootbeheerder de juiste beslissingen kunt nemen.’

Levering van 80 wagens 

Alle leasingcontracten die op vervaldag komen, vernieuwt ManpowerGroup één keer per jaar. Het is dus belangrijk om dat op het juiste moment te doen. ‘Vóór de coronacrisis en de wereldwijde vertraging in de productie van halfgeleiders, werden onze leasingcontracten elk kwartaal tegen het licht gehouden’, aldus Hugues. ‘Voor leasings die binnen de zes à negen maanden het einde van hun looptijd zouden bereiken, werden de procedures voor de vernieuwing van de leasingcontracten opgestart. Die oefening deden we vroeger dus vier keer per jaar.’

‘Maar nu de levertermijnen zo sterk opgelopen zijn, kijken we naar alle leasingcontracten die nog minstens een jaar looptijd te gaan hebben. Die vernieuwen we dan allemaal samen, één keer per jaar. Recent mochten we bij D’Ieteren Centers nog zo’n grote bestelling van bedrijfswagens in ontvangst nemen. In totaal ging het om een 80-tal voertuigen, die we in 2021 en 2022 besteld hadden.’

Pionier in elektrisch rijden 

Ook de transitie naar een elektrisch aangedreven wagenpark staat hoog op de agenda bij Manpower Group, dat de ambitie heeft om tegen 2045 zowel in België als wereldwijd volledig CO2-neutraal te zijn.. ‘Daar Met die denkoefening zijn we trouwens al vroeg mee begonnen’, vertelt Hugues. ‘Al in 2019 – toen elektrisch rijden nog een verre en abstracte toekomst leek – rijpte intern het idee dat we onze medewerkers ook elektrische bedrijfswagens wilden aanbieden. In de loop van 2021 bestelden we de eerste elektrische modellen. We hebben ook nagedacht over plug-inhybride wagens, maar dat bleek voor ons bedrijf niet de juiste keuze. Inmiddels hebben onze medewerkers de keuze uit benzinewagens of volledig elektrische voertuigen.’

‘Uit het gamma van Volkswagen bieden we zowel de elektrische ID.3, de ID.4 als de ID.5 aan. Daarnaast hebben we ook de Škoda Enyaq en de Audi Q4 e-tron in onze vloot. Er staan laadpalen op onze hoofdzetel in Sint-Lambrechts-Woluwe. Voor medewerkers die elektrisch rijden en thuis de mogelijkheid hebben om een laadpaal te plaatsen, komen we als bedrijf ook tussenbeide in de kosten voor de installatie van de gepaste laadinfrastructuur.’

Drempels wegnemen 

‘Tot vorig jaar maakten we nog een omgekeerde redenering: enkel personeelsleden die thuis de plaats en gelegenheid hadden om een laadpaal te plaatsen, konden voor een elektrische bedrijfswagen kiezen. Maar nu hebben we de mogelijkheid om elektrisch te rijden opengesteld voor al onze medewerkers. Als ze niet thuis kunnen laden – om welke reden dan ook – geven we hen als bedrijf de optie om hun wagen te laden aan publieke laadpalen. Op die manier willen we zo veel mogelijk drempels in de weg naar elektrisch rijden wegnemen.’

En ManpowerGroup wil de komende jaren ook een versnelling hoger schakelen in z’n elektrische transitie. ‘Vandaag bieden we onze medewerkers nog de mogelijkheid om voor een benzinewagen te kiezen. Vanaf 2025 zal die keuze geleidelijk aan beperkt worden tot volledig elektrische modellen. Tegelijk introduceren we in ons bedrijf het federale mobiliteitsbudget. Tegen 2025 2030 hopen we streven we naar een 100 % elektrisch wagenpark. dat al onze personeelsleden overgeschakeld zijn naar volledig elektrische bedrijfswagens. Dat is een ambitieuze doelstelling, maar we vinden het belangrijk om die ambitie scherp te stellen’, besluit Hugues.