Volkswagen Bedrijfsvoertuigen
Foto 1 / 1

Het juiste model op het juiste moment: Volkswagen Bedrijfsvoertuigen presenteert in Hamburg de nieuwe e-Crafter * - met emissievrije elektromotor, ontworpen voor een laadvermogen tot 1,72 ton. Met een vermogen van 136 pk (100 kW) wordt de e-Crafter in september toegevoegd aan de nieuwe Crafter-reeks, als eerste emissievrije nutsbedrijf van het merk. Het debuut van de elektrische bestelwagen met hoog dak markeert ook de lancering van een grote campagne op het gebied van elektrische mobiliteit: Volkswagen Bedrijfsvoertuigen zal het aantal volledig of gedeeltelijk geëlektrificeerde modellen verhogen.

De nieuwe e-Crafter loopt voorop in de vooruitgang: hij is ontworpen als een emissievrij voertuig en kan worden bestuurd in stedelijke gebieden met beperkt verkeer over de hele wereld. De e-Crafter wordt op lange termijn niet beïnvloed door de rijverboden die in Hamburg of Parijs kunnen worden opgelegd, afhankelijk van de uitstoot van schadelijke stoffen en het type motor. Als zodanig ontving de nieuwe e-Crafter zelfs vóór zijn marktintroductie de "Europäischer Transportpreis für Nachhaltigkeit 2018" (European Sustainable Transport Trophy 2018) in de categorie "Bedrijfs- en bestelwagens".

 

Autonomie in lijn met de afgelegde afstanden in de praktijk

De e-Crafter is ontworpen voor alle bedrijven die in steden werken: distributeurs in de logistieke en koerierssector die de laatste kilometers hebben afgelegd, ambachtslieden, kleine handelaars, vertegenwoordigers van de energiesector of zelfs taxi- of pendelbedrijven. Met een maximale actieradius van 173 km (NEDC) en een topsnelheid die bewust beperkt is tot 90 km / u, voldoet de e-Crafter precies aan de echte behoeften van bestuurders van nutsbedrijven in stedelijke gebieden.

De keuze voor deze configuratie is gebaseerd op uiterst grondige mobiliteitsenquêtes: alvorens de e-Crafter te ontwerpen, analyseerde Volkswagen Bedrijfsvoertuigen meer dan 210.000 rijprofielen bij meer dan 1.500 klanten. Uit dit onderzoek blijkt dat de meeste chauffeurs tussen de 70 en 100 km per dag rijden aan het stuur van hun bedrijfswagen. Precies voor deze ritten - vaak onderbroken door stops en herstarts - heeft Volkswagen Bedrijfswagens de nieuwe e-Crafter ontworpen. Met andere woorden, de ingenieurs benaderden de ontwikkeling van de e-Crafter niet met maximale autonomie in gedachten, maar met realistische autonomie. Deze aanpak heeft het mogelijk gemaakt om concurrerende prijzen aan te bieden dankzij een compacter batterijformaat: de nieuwe e-Crafter zal in Duitsland worden verkocht tegen een nettoprijs vanaf 69.500 euro. Zoals alle Crafter zal het chassis voor het nieuwe model worden geproduceerd in de fabriek in Września, Polen. De montage van de elektrische componenten vindt plaats in de moederfabriek van het merk Volkswagen Bedrijfswagens in Hannover.

 

De emissievrije bestelwagen is gebaseerd op de tweede generatie Crafter

De e-Crafter is ontworpen naast modellen die zijn uitgerust met emissie-geoptimaliseerde Euro 6-dieselmotoren (TDI). Met doorslaggevende voordelen: aangezien de e-Crafter geen achteraf getransformeerd elektrisch voertuig is, maar een model van de tweede generatie Crafter ontworpen als een emissievrije bestelwagen, heeft Volkswagen Bedrijfsvoertuigen het voertuig optimaal kunnen gebruiken. architectuur van de grote bestelwagen om de elektrische componenten te integreren. Zo wordt de lithium-ionbatterij in de basis van de e-Crafter geplaatst voor een minimum aan ruimte. Hierdoor is het mogelijk om het volledige laadvolume van de gesloten bestelwagen met hoog dak (2.590 mm hoog) te benutten, namelijk 10,7 m3. Hetzelfde geldt voor andere referentiewaarden zoals de laadbreedte (1380 mm) of de laadhoogte (1861 mm). Afhankelijk van de versie varieert het toegestane laadvermogen tussen 0,975 en 1,72 t.

 

Elektromotor, versnellingsbak en differentieel gecombineerd in een compacte module

De elektromotor, een synchrone motor van het type EEM85, is geïntegreerd in de voorkant van de e-Crafter en levert een piekvermogen van 100 kW. Het maximale koppel van 290 Nm wordt op de voorwielen overgebracht via een 1-traps automatische transmissie (EQ 290) die speciaal is ontworpen voor bedrijfsvoertuigen. De motor, versnellingsbak en differentieel zijn gecombineerd in een compacte module. Dit blok is afkomstig van de componentenfabriek in Kassel (Duitsland). Andere technische componenten van de motor zijn de motorregeleenheid en de vermogens- en besturingselektronica voor de elektrische transmissie. Dit regelt de stroom van hoogspanningsenergie tussen de elektromotor en de accu. De in de lithium-ionbatterij opgeslagen gelijkstroom (DC) wordt door de vermogenselektronica omgezet in wisselstroom (AC). Een DC / DC-omzetter produceert 12 V-stroom voor het boordnet.

 

De elektromotor met hoog koppel is op maat gemaakt voor de grote Crafter

Een elektromotor levert vanaf het begin zijn maximale koppel. De e-Crafter demonstreert dit met meesterlijke acceleratie. Bovendien, of hij nu in de wijk Montmartre in Parijs of in de wijk Treppenviertel in Hamburg opereert, de e-Crafter voelt zich op zijn gemak op hellende straten dankzij een opruimcapaciteit van 20%. De emissievrije bestelwagen is niettemin erg zuinig, aangezien het elektriciteitsverbruik 21,54 kW per 100 km in de gecombineerde cyclus met een laadvermogen van 0,975 ton bedraagt.

 

Op een CCS-laadstation is de batterij in 45 minuten tot 80% opgeladen

Aangesloten op een 40 kW (gelijkstroom) CCS-laadstation, laadt de batterij, met een energiecapaciteit van 35,8 kWh, in slechts 45 minuten weer op tot 80%. De afkorting CCS staat voor het Combined Charging System, een internationale gelijkstroomlaadstandaard die standaard op de e-Crafter staat. Aangesloten op een AC-laadstation voor thuis van 7,2 kW (wisselstroom), wordt de batterij in 5 uur en 20 minuten opgeladen tot 100% - doorgaans 's nachts op het bedrijfsterrein.

 

Innovatieve rijhulpsystemen, comfort- en infotainmentsystemen

Zoals gezegd is de nieuwe e-Crafter gebaseerd op de tweede generatie van de Crafter, die in 2017 op de markt kwam. Technisch innovatief en visueel opvallend, is de Crafter nog steeds een van de belangrijkste modellen van het merk in 2018: alleen al voor de periode van januari en juni verhoogde Volkswagen Bedrijfsvoertuigen de leveringen van Crafter-modellen met 24,5% tot 26.800 afgeleverde voertuigen.

De e-Crafter komt op de markt met de nieuwste rijassistentie-, comfort- en infotainmentsystemen. Standaarduitrusting aan boord omvat het parkeerhulpsysteem met zijbescherming (vermindert het risico op beschadiging van de Crafter of andere voertuigen tijdens het manoeuvreren, dankzij 16 ultrasone sensoren die rond het voertuig zijn verdeeld), een camera multifunctioneel (aan de voorzijde) en een achteruitrijcamera. Bovendien is de Crafter het eerste hulpprogramma in zijn categorie dat standaard remmen tegen meervoudige aanrijdingen heeft (hulp om ongelukken te voorkomen).

Zijwindassistent is ook standaard inbegrepen. De standaarduitrusting van de nieuwe e-Crafter omvat verdere uitrusting: LED-koplampen (voor dimlicht, grootlicht en dagrijverlichting), automatische airconditioning (Climatronic), stoelverwarming, warmtepomp en verwarmde voorruit , comfortstoelen en "Discover Media" -navigatiesysteem met "App-Connect" (integratie van smartphone-applicaties), spraakbesturing en gsm-interface. Met "Car-Net Guide & Inform" kunnen optioneel mobiele onlinediensten worden gebruikt.

 

Dagelijks getest door professionals in Europa

Volkswagen Commercial Vehicles heeft grote Europese klanten betrokken bij de ontwikkeling van zijn moderne bestelwagen. De feedback en suggesties van de wagenparkbeheerders werden geanalyseerd om de e-Crafter, zoals deze in zijn huidige productieversie verschijnt, perfect klaar te maken voor dagelijks gebruik. Vijfentwintig bedrijven uit Duitsland, Nederland, Groot-Brittannië en Zweden namen deel aan de laatste veldproeven van de e-Crafter. Zo hebben ze een vloot van 38 preproductievoertuigen in hun wagenpark geïntegreerd. Het emissievrije nutsbedrijf heeft deze test met vlag en wimpel doorstaan. Het is vooral belangrijk op te merken dat, zelfs in soms extreem veeleisende omstandigheden, de gemiddelde autonomie die in reële omstandigheden werd waargenomen 100 km bedroeg.

 

* e-Crafter, laadvermogen van 0,975 t - elektrisch verbruik in kWh / 100 km: 21,54 (in gecombineerde cyclus), CO2-emissie in g / km: 0 (in gecombineerde cyclus)

Foto 1 / 1