Volkswagen Bedrijfsvoertuigen
Foto 1 / 1

Met meer dan drie miljoen gebouwde exemplaren maakt de Volkswagen Bedrijfsvoertuigen Caddy indruk met zijn nutsbedrijf, gezinsbusje, shuttlebus en ultraflexibele camper. Volkswagen Bedrijfsvoertuigen presenteert vandaag de moderne vijfde generatie van een volledig vernieuwde Caddy. Elk detail is opnieuw bedacht. Want voor het eerst is de bestseller van Volkswagen Bedrijfswagens gebaseerd op het MQB-platform. Dit brengt het Caddy-universum naar een nieuwe dimensie en opent de weg naar nieuwe hightech technologieën. Zo verbeteren innovatieve rijhulpsystemen de veiligheid en het comfort, maken geconnecteerde infotainmentsystemen en digitale bedieningssystemen de Caddy tot een smartphone op wielen en door de dubbele dosering (Twindosing) kunnen turbodieselmotoren wees schoner dan ooit. Het exterieur toont een uniek design met een assertief sportief tintje. Tegelijkertijd hebben de cockpit, de bedieningslogica en de ruimtelijkheid in de ultramoderne cabine aanzienlijke vooruitgang geboekt. En toch is het unieke DNA van de Caddy 100% bewaard gebleven. Veelzijdigheid, functionaliteit en bruikbaarheid: de Caddy is de allrounder onder de stadsbusjes en gezins-MPV's.

“Ons doel was om werk en leven aan boord van de nieuwe Caddy zo gemakkelijk, praktisch en aanpasbaar mogelijk te maken. Ons sleutelwoord kwam hier tot uitdrukking: Werk - leven - onbeperkt ”, legt Thomas Sedran, voorzitter van de raad van bestuur van Volkswagen Commercial Vehicles, de strategische prioritaire doelstellingen voor die worden nagestreefd met de geheel nieuwe Caddy van de vijfde generatie. De nieuwe Caddy zal in 2020 bij dealers verschijnen, eerst in Duitsland, Oostenrijk en Polen. De lijst met landen zal tegen het einde van het jaar zeer snel groeien, met als belangrijkste markten Frankrijk, Groot-Brittannië, Spanje, België, Nederland, Turkije en Italië.

 

Een charismatisch ontwerp en nieuwe uiterlijke kenmerken

De acceptatie van het MQB-platform vertaalt zich visueel in een kortere wielbasis en een meer dynamische weergave van de verhoudingen van de nieuwe Caddy. De ontwerpers maakten gebruik van deze nieuwe technologische situatie om een ​​geheel nieuw koetswerkontwerp te realiseren, charismatischer dan ooit. Vanuit het oogpunt van technische en uiterlijke uitrusting wordt de Caddy, die tot zeven zitplaatsen biedt, gekenmerkt door vele nieuwe functies, waaronder de elektrische hulpmiddelen voor het sluiten van de schuifdeuren en de achterklep, evenals een enorm panoramisch glazen dak van 1,4 m² dat de eerste en tweede zitrij bedekt. Verdere nieuwigheden zijn lichtmetalen velgen tot 18 inch en, standaard op high-end trims, nieuwe LED-koplampen en LED-achterlichten. Het Keyless Access (Kessy) keyless start en open / close-systeem en de Digital Cockpit zijn ook aan boord. Ten slotte is de nomenclatuur van de verschillende afwerkingen herzien: Trendline wordt "Caddy", Confortline maakt plaats voor "Life" en Highline zal nu "Style" heten.

 

Meer ruimte aan boord en hightech digitale cockpit

Binnenin maakt de vijfde generatie van het veelzijdige voertuig indruk met hightechoplossingen en aanzienlijke ruimtebesparingen. De lange versie, de Caddy Maxi, biedt nu plaats aan maximaal twee europallets, ofwel kruislings in het midden / kruislings achteraan of kruislings in het midden / overlangs achter. De lay-out van de bedienings- en weergave-elementen is volledig herzien. De interactieve interfaces met de bestuurder en voorpassagier vormen de nieuwe Digital Cockpit (optioneel volledig digitale instrumentatie), evenals de infotainment- en audiosystemen met schermen van 6,5 tot 10 inch. Door de combinatie van de Digital Cockpit en het eersteklas 10-inch navigatiesysteem ontstaat een nieuw digitaal landschap van weergave- en bedieningselementen, de Innovision Cockpit. De Caddy gaat perfect uit van de nabijheid van de Golf. De infotainmentsystemen maken gebruik van een Emergency Call Module ECU en Online Connectivity Unit (OCU) met geïntegreerde eSIM voor toegang tot online mobiele diensten en Volkswagen We-functies. De nieuwe Caddy is dus permanent aangesloten.

Een andere innovatie komt aan boord van de Caddy: digitale aanraakvlakken voor verlichting, zichtbaarheid, navigatie en audio-interfaces. De traditionele draaiknop voor lichtregeling heeft plaatsgemaakt voor een digitaal bedieningspaneel voor verlichting en zichtbaarheid links van het stuur vooraan. Dankzij de geprogrammeerde toetsen zijn de menu-opties in de centrale bedieningseenheid bijzonder eenvoudig en snel toegankelijk voor zowel de bestuurder als de voorpassagier. Bovendien helpen de nieuwe krachtige led-interieurverlichting met touch-bediening, de ergonomische stoelen en de stroomvoorziening voor externe 230 V-apparaten het leven aan boord te verbeteren. De aanwezigheid van een dakventilator verbetert de airconditioning en versnelt de stationaire ventilatie op de achterbank.

 

Meer veiligheid en comfort met de komst van tal van rijhulpsystemen

Van de 19 rijhulpsystemen aan boord van de Caddy zijn er zes nieuw. Onder hen biedt Travel Assist, voor het eerst in een Volkswagen-bedrijfswagen, rijondersteuning over het hele snelheidsbereik. Samen met Travel Assist is het geheel nieuwe multifunctionele stuurwiel uitgerust met capacitieve sensoren. Om wettelijke en veiligheidsredenen moet de chauffeur het systeem constant in de gaten houden. De capacitieve sensoren garanderen een zeer nauwkeurige en zeer gevoelige contactdetectie om vroegtijdige waarschuwing te voorkomen. De nieuwe Caddy beschikt ook over de manoeuvreerassistent met Trailer Assist, die achteruitrijmanoeuvres aanzienlijk vergemakkelijkt, of de Side Assist rijstrookwisselassistent met parkeerhulp voor achteropkomend verkeer - al deze innovatieve systemen dragen bij om het rijden gemakkelijker en veiliger te maken (meer details zijn te vinden in het gedeelte "Rijhulpsystemen").

 

Dubbele dosering vermindert de uitstoot van stikstofoxide van TDI-motoren aanzienlijk

De nieuwe viercilindermotoren zijn niet opgewassen tegen innovatieve rijhulpsystemen. Deze blokken vertegenwoordigen een nieuwe technologische mijlpaal. Ze voldoen al aan de Euro 6-emissienorm die geldt in 2021 en zijn allemaal voorzien van roetfilters. Met betrekking tot turbodiesel (TDI), bijvoorbeeld, gebruiken TDI-motoren met een vermogen tussen 75 pk (55 kW) en 122 pk (90 kW) voor het eerst het gloednieuwe apparaat voor dubbele dosering of Twindosing. De gecombineerde werking van de twee Selective Catalytic Reduction (SCR) -katalysatoren en de dubbele injectie van AdBlue vermindert de uitstoot van stikstofoxide (NOx) aanzienlijk in vergelijking met de vorige generatie. De Volkswagen Bedrijfswagens Caddy TDI's behoren dan ook tot de schoonste dieselmotoren ter wereld. Even efficiënt en duurzaam, een 116 pk (84 kW) turbobenzinemotor (TSI) en een supercharged CNG-motor (TGI) vervolledigen het motorenaanbod. De geïmplementeerde nieuwe technologieën hebben een zeer positieve ecologische en economische impact: afhankelijk van de gekozen motor kan het voorspelde verbruik van de Caddy 12% lager zijn dan dat van de vorige generatie (voorspelde waarden, gecertificeerde verbruikscijfers zullen waarschijnlijk beschikbaar zijn op vanaf begin juli). Het nieuwe exterieurdesign draagt ​​ook bij aan een verbeterde efficiëntie. De Cx van de nieuwe Caddy zou inderdaad kunnen worden verlaagd tot 0,30 (0,33 op de vorige generatie) - een absolute maatstaf in dit segment.

 

De uitrusting van alle versies is rijker dan ooit

De vijfde generatie Caddy zal ook worden aangeboden in de utiliteitsversies Cargo (gesloten bestelwagen) en Combi (met glazen passagiersruimte), evenals in verschillende versies van personenauto's (Van). De lijst met afwerkingen voor personenauto's is herzien: "Caddy" op instapniveau, net daarboven gevolgd door "Life" en ten slotte "Style" bovenaan het gamma. In ieder geval zijn alle modellen beter uitgerust dan hun voorgangers: de nieuwe generatie Caddy Cargo kan worden uitgerust met de keuze uit nieuwe achterdeuren volledig in plaatstaal en zonder glasopening voor een betere diefstalbeveiliging. De lijst met standaarduitrusting voor de Cargo-versie is verrijkt met elektrische ramen voor, elektrisch bedienbare buitenspiegels, een elektronische parkeerrem met Auto Hold-functie, nieuwe H7-koplampen en Kentekenplaatverlichting met LED-technologie. Armsteunen op de stoelen zijn nu als optie verkrijgbaar.

De afwerking van de Combi en de Caddy is nu voorzien van nieuwe standaarduitrusting, zoals een multifunctioneel stuur, twee schuifdeuren, een 6,5 inch audiosysteem op het scherm en de vermoeidheidsdetector. Vanaf de Life-trim omvat de standaarduitrusting onder meer 16-inch lichtmetalen velgen, handmatige airconditioning, een infotainmentsysteem met 8,25-inch scherm, opklapbare planken voor de tweede zitrij , dakdragers (zwart), bumpers in carrosseriekleur, elektrisch inklapbare buitenspiegels, een op zichzelf staande middenconsole met middenarmsteunen en lendensteunen vooraan.

Klanten die voor de Style-afwerking kiezen, zullen profiteren van ten minste 17-inch lichtmetalen velgen (18-inch optioneel), LED-koplampen, LED-achterlichten, het ParkPilot-systeem (voor en achter ), zilverkleurige dakdragers en een chroompakket voor het exterieur. Binnenin wordt deze afwerking standaard geleverd met een met leer bekleed multifunctioneel stuur, automatische klimaatregeling (Air Care Climatronic), App-Connect, voor het eerst digitale instrumenten (Digital Cockpit) en stoelhoezen in ArtVelours.

Een andere belangrijke innovatie voor de Caddy Maxi is de nieuwe grotere schuifdeur, waarvan de breedte is teruggebracht van 701 mm naar 840 mm.

 

Een geoptimaliseerd interieur voor het laden van europallets

In de klassieke wielbasisversies is de nieuwe Caddy 4.501 mm lang, een winst van 93 mm ten opzichte van de vorige generatie. Dankzij het MQB-platform is de wielbasis met 73 mm verlengd tot 2.755 mm, waarbij volledig wordt geprofiteerd van de langere carrosserie. Terwijl de hoogte van het kleine bedrijfsvoertuig met 25 mm daalde tot 1.797 mm, nam de maximale laadhoogte met 7 mm toe tot 1.273 mm. Volkswagen Bedrijfswagens heeft de Caddy met 62 mm verbreed tot een totale afmeting van 1.855 mm. Dankzij deze vergroting en een slim ontwerp is de laadruimte met 50 mm in breedte gegroeid tot 1.606 mm. Tegelijkertijd is de breedte tussen de wielkasten toegenomen van 60 mm tot 1230 mm. De opening van de achterdeur is nu 51 mm (1234 mm) breder, waardoor een europallet dwars van achteren kan worden geladen. Het maximale laadvolume van de Short Wheelbase Caddy is 3,3 m³ (geladen 1.234 mm hoog).

Om te profiteren van een groter laadvolume (4,0 m³) dan dat van de Caddy met korte wielbasis (2.755 mm), is het natuurlijk noodzakelijk om over te schakelen naar de Caddy Maxi (die later op de markt wordt gebracht) en zijn verlengde wielbasis van 215 mm (2970 mm). In dit geval wordt de maximale laadlengte vergroot van 1797 naar 2150 mm bij een uitwendige lengte van 4853 mm.

 

Maximaal vijf individuele, flexibele achterstoelen

De nieuwe Caddy maakt het niet alleen gemakkelijker om twee europallets mee aan boord te nemen, maar ook om alle werkplaatsuitrusting mee te nemen, pakjes voor die dag, maximaal zeven personen met hun bagage of zelfs mountainbikes voor een week. -einde. "Werk - leven - onbeperkt" in de beste zin van het woord. In de versie Combi en Compact Van biedt de Caddy standaard vijf zitplaatsen. De tweede zitrij bestaat uit een individuele stoel aan de passagierszijde en een tweezitsbank. Als optie kunnen de versies Combi en Compact Van twee extra individuele stoelen op de derde rij krijgen, om te bouwen tot zeven stoelen. Bij het neerklappen van de stoelen wordt een doorlopend laadvlak over de gehele lengte verkregen. Daarnaast kunnen de drie stoelen op de tweede rij worden ingeklapt en ingeschoven (door naar voren te kantelen) om de laadruimte verder te vergroten. Ten slotte kunnen de stoelen op de tweede en derde rij in een paar eenvoudige stappen volledig worden verwijderd, gemakkelijker dan bij eerdere versies. Bij de Caddy Cargo kunnen de stoelen op de eerste rij worden voorzien van armleuningen. Opmerking voor gezinnen: alle buitenste zitplaatsen achterin en de passagiersstoel vooraan hebben of kunnen ISOFIX-bevestigingsogen hebben om de kinderzitjes veilig te bevestigen.

 

RIJHULPSYSTEMEN: AUTOMATISCH MEER COMFORT EN VEILIGHEID

 

De nieuwe Caddy is voor het eerst gebaseerd op het modulaire dwarse motorplatform. Met de adoptie van dit platform door Volkswagen Bedrijfswagens komt er een hele reeks nieuwe rijhulpsystemen. De Caddy heeft er 19 in totaal, waaronder zes nieuw in het assortiment. Een van de hoogtepunten is de nieuwe Travel Assist, een systeem dat nog nooit eerder in een bedrijfswagen is vertoond en waarmee rijondersteuning over het hele snelheidsbereik mogelijk is. Iedereen die de nieuwe Caddy gebruikt om te slepen, zal blij zijn met de komst van Trailer Assist, waarmee achteruit manoeuvreren met een aanhanger een fluitje van een cent wordt.

 

Samenvatting van de nieuwe rijhulpsystemen voor de vijfde generatie Caddy:

  • Travel Assist (niveau 2 autonoom rijden)
  • ACC met Stop & Go (adaptieve cruisecontrol)
  • Trailer Assist (manoeuvreerassistent met aanhanger)
  • Side Assist rijstrookwisselassistent (geïntegreerd met radarsensor achter)
  • Rear Traffic Alert park exit assistent (geïntegreerd met achterradarsensor)
  • Emergency Assist (semi-automatisch besturen tot de Caddy stopt in geval van een medisch noodgeval)

Bovendien bevat de nieuwe Caddy ook de volgende systemen, geërfd van de vorige generatie en verbeterd:

  • Front Assist
  • ParkPilot
  • Hulp bij het starten van een heuvel
  • ESC met ABS, ASR, EDS
  • Grootlicht assistent
  • Rijbaanassistent
  • Vermoeidheidsdetector
  • Remmen bij meerdere botsingen
  • Park Assist parkeermanoeuvre
  • Bandenspanningscontrolesysteem
  • Achteruitrijcamera (achteraanzicht)
  • Snelheidsbegrenzer met cruise control
  • Herkenning van verkeersborden
Foto 1 / 1