"Wat is de fiscale impact op een wagen die ik bestel voor of na 01/07/23?"

TOM LOKERMANS
CFO - QUALITY BY DESIGN

Bartje Van Gastel van TCO Fleet begeleidt ons door de fiscale gevolgen bij aankoop nieuwe of tweedehandswagens voor of na 01/07/2023.

"Wat als volledige elektrificatie nog niet mogelijk is voor mijn wagenpark?"

Bartje Van Gastel van TCO Fleet vertelt hoe je als onderneming ook geleidelijk aan kunt evolueren naar een emissievrije mobiliteit, en op welke manieren je in afwachting wat extra tijd kunt kopen.

"Wat als werknemers niet thuis kunnen laden?"

TIMOTHY BOGAERT
CHIEF VALUE CHAIN OFFICER - KRËFEL

Steven Vansina van EDI - Electric by D'Ieteren vertelt ons over de laadmogelijkheden voor uw werknemers.

"Hoe kunnen we de kosten rond terugbetaling thuisladen onder controle houden?"

PATRICK PALET
HR MANAGER - KRINKELS

Steven Vansina van EDI - Electric by D'Ieteren inroduceert split billing, de ideale manier om terugbetalingen rond laadkosten onder controle te houden.

"Hoe ziet de transitie eruit richting elektrische mobiliteit?"

MICHEL VAN DONGEN
FLEET MANAGER - RGF Staffing Belgium

Anton Moons, onze eigen fiscale expert, licht ook al een tipje van de sluier over alle nieuwe emissievrije modellen die onze merken de volgende jaren in de pipeline hebben zitten én welk rijbereik je daarvan mag verwachten.

Nog enkele vragen van onze webinar kijkers:

Is de nieuwe fiscaliteit ook van toepassing op voertuigen met verbrandingsmotor die als lichte vracht zijn ingeschreven?

De wijzigingen in de fiscaliteit zijn niet van toepassing op wagens die ingeschreven zijn als 100 % lichte vracht.

Houdt de TCO ook rekening met de solidariteitsbijdragen, die met factor 2,25 en later 2,75 vermenigvuldigen? Want die impact is soms groter dan het fiscale gedeelte.

Uiteraard wordt hiermee rekening gehouden. De impact van de toenemende CO2-bijdrage is een fundamenteel onderdeel van onze TCO-berekeningen.

Wat is er nodig om laadinfrastructuur te kunnen installeren op het werk of bij de medewerkers thuis?

Je hebt enkel een conform gekeurde elektrische installatie nodig. Onze partner EDI - Electric by D’Ieteren kan vervolgens op elke elektrische installatie de nodige laadinfrastructuur installeren. Het enige dat van situatie tot situatie kan verschillen, is de laadsnelheid. Die kan beperkt zijn, afhankelijk van het beschikbare vermogen.

Wat met het elektrisch rijbereik? Met een dieselwagen geraak je minstens 1.000 km ver, dus met een tankkaart kan je nog 800 km in het buitenland geraken. Met een elektrische wagen moet je in het buitenland al meteen op eigen kosten bijladen.

Met de laadpas van onze partner EDI kan je overal in Europa laden, voor zover de laadpaal door de kaart herkend wordt.

Voor de laadtarieven werd in de simulatie van EDI het CREG-tarief gehanteerd. Maar wat met de werkelijke tarieven? Hoe kunnen we die eenvoudig opvolgen?

De Belgische Commissie voor Regulering van de Elektriciteit en het Gas (CREG) stelt maandelijks tabellen ter beschikking die gemiddelde inzichten geven. Het is haast onmogelijk om de werkelijke tarieven van elke individuele energieleverancier op te volgen, aangezien er per leverancier veel verschillende abonnementsformules bestaan.

Wanneer de infrastructuur aangepast moet worden om snel elektrisch te kunnen laden – zoals een monofasig net ombouwen naar een driefasig net – zijn die kosten dan onderworpen aan dezelfde fiscale regels als bij de aankoop van een EV-wagen?

De fiscaliteit van laadstations heeft niets te maken met de fiscaliteit van een EV-wagen. Wat de fiscale regels voor laadstations betreft, verwijzen we graag naar een blogbericht van EDI over deze materie.

Wat met de fiscale aftrekbaarheid van occasiewagens met een verbrandingsmotor of hun voordeel alle aard (VAA)? Welke fiscale regels zijn specifiek van toepassing op tweedehandswagens?

De fiscale regels voor tweedehandswagens zijn dezelfde als voor nieuwe wagens. De datum waarop het voertuig van eigenaar wisselt, bepaalt welke fiscaliteit van toepassing is.

Hoe kan je een goede transitie naar een volledig elektrisch wagenpark opzetten, wanneer de wachttijden voor nieuwe wagens alleen maar langer worden?

Voor elke bestelling die vanaf 1 juli 2023 wordt uitgevoerd, zal een degressieve fiscaliteit van toepassing zijn in de loop van het contract. Wagens die nog vóór 30 juni 2023 worden besteld – en waarvan ook het leasingcontract vóór die datum ondertekend werd – zullen de huidige fiscale regels volgen. Daar is geen sprake van depressiviteit tijdens de looptijd van het contract.

 

Heb je nog vragen die niet beantwoord werden tijdens het webinar?
Neem dan contact op met ons Fleet & Business-team voor advies op maat.