ŠKODA
Foto 1 / 1

Voor het eerst biedt ŠKODA een model van de RS-familie met een plug-inhybridemotor aan. De nieuwe ŠKODA OCTAVIA RS iV is uitgerust met een 1.4 TSI-benzinemotor en een elektromotor van 85 kW, goed voor een gecombineerd vermogen van 180 kW (245 pk). Dankzij de zwarte carrosseriedetails is de OCTAVIA RS iV onmiddellijk herkenbaar als een high-end sportvariant van ŠKODA's bestseller, nu aan zijn vierde generatie. De Tsjechische autofabrikant zal de nieuwe OCTAVIA ook in drie andere geëlektrificeerde versies aanbieden. De OCTAVIA iV is een plug-in hybride met een vermogen van 150 kW (204 pk) die beschikbaar is in Ambition en Style. Twee eTEC-varianten met 81 kW (110 pk) en 110 kW (150 pk) introduceren de lichtgewicht hybridisatietechnologie bij ŠKODA.

 

“Met de introductie van de OCTAVIA RS iV openen we een nieuw hoofdstuk in het succesverhaal van ons RS-portfolio. Voor het eerst gebruiken we een plug-in hybride aandrijflijn in een high-end sportmodel. In de nieuwe OCTAVIA RS iV verbetert dit zowel de prestaties als het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot ”, zegt Christian Strube, ŠKODA-bestuurslid verantwoordelijk voor technische ontwikkeling.

 

ŠKODA heeft de OCTAVIA RS iV uitgerust met een 1,4-liter TSI-benzinemotor (110 kW / 150 pk) en een elektromotor van 85 kW. Samen ontwikkelen ze een gecombineerd vermogen van 180 kW (245 pk) en leveren ze een maximumkoppel van 400 Nm, dat door een DSG-6-versnellingsbak op de voorwielen wordt overgebracht. De CO2-uitstoot van de auto is ongeveer 30 g / km volgens de WLTP-cyclus, wat betekent dat hij al voldoet aan de nieuwe EU6d-emissienorm, die strenger is en van toepassing is op alle nieuw geregistreerde voertuigen in de EU, die op 1 januari 2021 in werking treedt.

De hoogspannings-lithium-ionbatterij heeft een capaciteit van 37 Ah, of 13 kWh, waardoor de auto volgens de WLTP-cyclus tot 60 km volledig elektrisch kan rijden. Met 330 Nm koppel geleverd door de direct beschikbare elektromotor kan de RS iV snel opstijgen. In de Sport-modus, waarmee de bestuurder het volledige vermogen van de auto kan benutten, accelereert de OCTAVIA RS iV in slechts 7,3 seconden van 0 naar 100 km / u. De maximale snelheid is 225 km / u. De standaard progressieve besturing en dynamische afstelling van de sportophanging die kenmerkend is voor de RS-reeks, zullen fans van een energieke rijstijl tevreden stellen.

 

Sportieve zwarte accenten om op te vallen

De ŠKODA OCTAVIA RS iV is standaard uitgerust met specifieke led-mistlampen en 18-inch zwarte lichtmetalen velgen die verwijzen naar de opvallende rode remklauwen die typisch zijn voor RS-modellen. Als optie zijn 19 inch lichtmetalen velgen leverbaar. Het ŠKODA-radiatorrooster, de luchtgordijnen-deflectors, de RS-specifieke diffusor vooraan, de aerodynamische elementen van de Aero Flaps, de diffusor aan de achterkant en de raamframes zijn allemaal in sportief zwart uitgevoerd. De sedan onthult een zwarte RS-achterspoiler, terwijl de stationwagenversie een dakspoiler heeft die bij de kleur van de auto past.

“We hebben de toch al dynamische vorm van de nieuwe OCTAVIA een nog sportievere uitstraling gegeven met bekende RS-kenmerken. Met zijn vele zwarte esthetische details, zoals het ŠKODA radiatorrooster, de voorkant, de diffusor aan de achterkant en de lichtmetalen velgen, is de auto onmiddellijk herkenbaar als lid van onze RS-familie ”, legt Oliver Stefani, Head of Design bij ŠKODA uit. .

 

Dynamisch interieur, RS-stijl

In het interieur van de OCTAVIA RS iV domineert zwart duidelijk. Het met leer beklede driespaaks multifunctionele sportstuur is voorzien van een vRS-logo en is voorzien van peddels voor de bediening van de DSG-versnellingsbak. De sportstoelen voorin zijn bekleed met zwarte stof, terwijl de optionele Ergo-stoelen zijn voorzien van alcantara en lederen bekleding en een zitdiepteverstelling bieden. De stoelen zijn versierd met het RS-logo en decoratieve stiksels in rood of zilvergrijs, die ook het met leer beklede stuurwiel, de armsteunen en het met alcantara beklede dashboard sieren. Sierbanden in RS-look en pedalen in aluminium afwerking maken de indruk van sportiviteit compleet.

 

OCTAVIA iV plug-in hybride levert 204 pk

Naast de RS-variant van de OCTAVIA iV biedt ŠKODA ook een plug-in hybride aandrijflijn voor de uitrustingsniveaus Ambition en Style. Hier leveren de 1.4 TSI-benzinemotor en de 85 kW-elektromotor een vermogen van 150 kW (204 pk) en een maximumkoppel van 350 Nm.Deze plug-inhybridevariant kan afhankelijk van het model ook een elektrische actieradius van maximaal 60 km bieden. cyclus WLTP en is uitgerust met een 6-traps DSG-versnellingsbak met behulp van shift-by-wire-technologie. De CO2-uitstoot bedraagt ​​ongeveer 30 g / km. De OCTAVIA iV voldoet ook aan de EU6d-emissienorm.

De lithium-ion-hoogspanningsbatterij, met een capaciteit van 37 Ah, of 13 kWh, die in beide iV-modellen wordt gebruikt, kan thuis gemakkelijk worden opgeladen via een gewoon stopcontact of wallbox. De oplaadaansluiting is weggewerkt in de voorbumper aan de bestuurderszijde. In de kofferbak is een gewone 12 volt accu geplaatst, met een inhoud van 450 l in het geval van de sedan en 490 l in de stationwagen. De brandstoftank heeft een inhoud van 40 liter, wat vijf liter minder is dan in OCTAVIA's die alleen door een verbrandingsmotor worden aangedreven.

 

Twee eTEC-motoren met lichtgewicht hybridisatietechnologie

Beide eTEC-versies van OCTAVIA maken hun debuut op ŠKODA. Wanneer ze deze zomer van de productielijn rollen, zullen ze de eerste productieauto's van het merk zijn met milde hybridisatietechnologie. In combinatie met een DSG met 7 versnellingen gebruiken de 81 kW (110 pk) driecilinder 1.0 TSI en 110 kW (150 pk) viercilinder 1.5 TSI een startmotor met riemaandrijving van 48 volt en een lithium-ionbatterij van 48 volt met een capaciteit van 0,6 kWh, ondergebracht onder de passagiersstoel voorin. Beide modellen zijn herkenbaar aan een specifiek embleem op de achterklep.

Lichtgewicht hybridisatietechnologie wint energie terug tijdens het remmen en slaat deze op in de 48-volt batterij. Deze energie wordt gebruikt om de verbrandingsmotor te ondersteunen door deze te voorzien van een extra elektrisch vermogen van maximaal 50 Nm. Bovendien laat het, afhankelijk van de situatie, de motor volledig tot stilstand komen, waardoor het voertuig vrij blijft lopen. Zodra er weer motorvermogen nodig is, start de motor in een fractie van een seconde opnieuw op. De stop / start-functie is geoptimaliseerd en wint aan snelheid en comfort dankzij de starter met riemaandrijving. Daarnaast genereert de motor minder geluid en trillingen tijdens het starten en kan de 48 volt accu de gebruikelijke 12 volt accu opladen met behulp van een DC-DC omvormer. In totaal bespaart de milde hybridisatietechnologie die voor de twee ŠKODA eTEC-motoren wordt gebruikt, tot 0,4 l brandstof per 100 km.