Audi
Foto 1 / 1

De Audi R8 LMS heeft sinds 2012 vijf algemene overwinningen behaald in de 24 uur van de Nürburgring – de Groene hel –, die wordt gezien als een van de zwaarste en populairste uithoudingsraces ter wereld. Als eerbetoon aan dit grote succesverhaal stelt Audi Sport GmbH tijdens de race op de Nürburgring van dit jaar een gelimiteerde special edition voor van de straatsportwagen: de R8 green hell (gecombineerd brandstofverbruik in l/100 km: 13,0; gecombineerde CO2-uitstoot in g/km: 299-297).

De nauwe verbondenheid tussen straatsportwagens en racewagens wordt ook tijdens deze jaargang van de 24 uur van de Nürburgring onderlijnd. De GT3-racewagen met startnummer 1, ingezet door Audi Sport Team Phoenix, is visueel aangepast aan de R8 green hell, met zijn donkergroene wrapping. Nico Müller/Frank Stippler/Dries Vanthoor/Frédéric Vervisch (CH/D/B/B), die allemaal de race al minstens één keer hebben gewonnen, zijn de vier Audi-rijders die om beurten het stuur van de R8 LMS zullen nemen. Vooral tweevoudig winnaar Frank Stippler, die de Groene hel beter kent dan om het even wie, heeft een nauwe band met de R8. Zijn meest recente overwinning in de 24 uur van de Nürburgring in een GT3-racewagen stamt uit 2019. Stippler was van bij het begin betrokken bij het testwerk van de eerste generatie van de R8 LMS, die in 2009 zijn debuut beleefde. Naast zijn talent als coureur heeft hij ook met zijn ingenieurskennis bijgedragen. Sindsdien is het moeilijk om de ontwikkeling van klantenracewagens en zelfs van sportieve straatmodellen in te beelden zonder hem.

Exclusieve look: Tioman Green en matzwarte wrap

De Audi R8 green hell edition is in stijgende lijn genummerd en beperkt tot 50 exemplaren wereldwijd. Het model kost in België vanaf 232.060 euro. Zijn exclusieve status is zichtbaar van bij de eerste aanblik. Trouw aan het motto Groene hel is zijn koetswerk standaard gelakt in het donkergroene Tioman Green. Als optie kunnen klanten hem echter ook bestellen in Ibis White, Daytona Gray of Mythos Black. De motorkap vooraan, de A-stijlen, het dak en de achterkant zijn gedeeltelijk overtrokken met een matzwarte folie met racelook. De deuren van de klantenwagens tonen het serienummer in grote, doorzichtige matte cijfers die doen denken aan startnummers. Het GREEN HELL R8-logo siert de sideblades en de voorruit in glanzend zwart. Het matzwarte stylingpack voegt accenten toe aan de voorkant, de zijschorten en de diffuser en ook de sideblades, buitenspiegelkappen en achtervleugel zijn in dezelfde tint uitgevoerd. Het oppervlak van de 20-duimse velgen met 5 dubbelspaaks dynamic design is eveneens matzwart gelakt. Rode details op de velgen vervolledigen het opvallende ontwerp.

 In het interieur zit de bestuurder op lichtgewicht kuipstoelen waarvan het middelste deel met alcantara is bekleed. Hetzelfde materiaal is ook gebruikt op het stuurwiel met zijn rode markeerlijn op 12 uur, op de kap over het digitale instrumentenbord, op de armleuningen van de deuren, de kniekussens en de middenarmsteun. Bijna al die zones zijn gesierd met contrasterende stiknaden in het blauwgroene Kailash Fern. De monoposto – de brede boog die rond de cockpit loopt –, het instrumentenbord, de deurgreep, de deurrails en de vloermatten met rode biezen krijgen eveneens contrasterende stiknaden in deze kleur. De vloermatten hebben verder een GREEN HELL R8-logo.

 Scherpe prestaties: atmosferische V10-motor met 620 pk

Het hart van de R8 green hell edition is de Audi R8 V10 performance quattro in zijn coupéversie. Zijn melodieuze atmosferische V10 stuurt 456 kW (620 pk) (gecombineerd brandstofverbruik in l/100 km: 13,0; gecombineerde CO2-uitstoot in g/km: 299-297*) naar de vier wielen via de zeventraps S tronic. Die kracht katapulteert de highperformance sportwagen van 0 naar 100 km/u in 3,1 seconden en naar een topsnelheid van 331 km/u. De quattro-aandrijving, die de kracht zoals vereist variabel tussen de assen verdeelt, is specifiek afgestemd op de lay-out met middenmotor. Een mechanisch sperdifferentieel in de achteras vergroot de rijdynamiek en de trekkracht nog verder.

 Het koetswerk met zijn Audi Space Frame Design (ASF) is gemaakt in aluminium en met koolstofvezel versterkt polymeer (CFRP). De onderkant van de highperformance sportwagen met inbegrip van de aandrijfas is bijna volledig met gladde panelen bekleed. Twee kleine diffusers in het voorste deel sturen lucht door de wielkasten, wat meteen ook helpt om de remmen te koelen. Voor de achteras integreren de panelen zogenaamde NACA-luchthappers, die koellucht naar de motor en naar de S tronic geleiden. De brede diffuser onder de achterkant maakt dat de geaccelereerde lucht terug naar zijn gewone snelheid vertraagt zonder overdreven veel wervelingen te veroorzaken.

 Dankzij dit zuigeffect stroomt de lucht op een meer harmonische wijze, waardoor de neerwaartse druk toeneemt.

Zoals in een racewagen worden de wielen rondom op hun plaats gehouden door dubbele driehoeken. De remschijven zijn in keramisch CFRP gemaakt. Het Audi drive select kent een Performance-modus waarmee de belangrijkste dynamische rijgedragparameters in drie stappen kunnen worden aangepast aan de wrijvingscoëfficiënt van de weg. De bestuurder heeft toegang tot deze functie via een knop op het stuurwiel.

 Productie: voortdurende technologieoverdracht

De Audi R8 green hell wordt gebouwd in de Böllinger Höffe-fabriekseenheid in de buurt van Audi’s Neckarsulm-fabriek. Flexibiliteit geniet een grote prioriteit in deze faciliteit. Naast de productieversies bouwen de werknemers hier ook het Audi Space Frame voor de R8 LMS-racewagen in de koetswerkafdeling. Gezien de complexe werkprocedures gaat hiermee een voortdurende technologieoverdracht met de autosport gepaard, naast een hoog trainingsniveau.

 Succesverhaal: de Audi R8 LMS in de 24 uur van de Nürburgring

De GT3-versie van de Audi R8 LMS schrijft al geschiedenis in de klantenautosport, en dan vooral op de Nürburgring, sinds 2009. In de eerste drie jaar van 2009 tot 2011 won de racewagen elke keer opnieuw de GT3-klassementsoverwinningen tijdens de 24 uur van de Nürburgring. In 2012, 2014, 2015, 2017 en 2019 won hij het algemene klassement. Dat resultaat maakt van Audi het meest succesvolle GT3-constructeursteam ooit op de Groene hel. Tot op heden heeft de van de productieversie afgeleide racewagen in totaal 13 overwinningen op zijn palmares in de 24 uur van Dubai, Spa, Zolder en de Nürburgring. Het model heeft net goed gepresteerd in andere racereeksen: sinds 2009 wonnen de twee generaties van de Audi R8 LMS 75 algemene rijderstitels en 96 andere kampioenschapsplaatsen over de hele wereld.

 De R8 racewagenfamilie heeft drie leden, waaronder het vlaggenschip R8 LMS GT3. De R8 LMS GT4, die veel dichter bij de productieversie ligt, vergezelde de vlaggenschipversie in 2017. Zijn successenlijst bevat reeds 18 wereldwijde titels. Het GT-instapmodel werd recent nog opgefrist voor seizoen 2020. Tegen het eind van 2019 rolde Audi Sport klantenracers een nieuwe versie uit: de R8 LMS GT2. Deze 640 pk sterke topracewagen in het portfolio is vooral bedoeld voor gentleman drivers.

front audi r8 green hell
Audi quattro
Audi R8
Audi quattro expo