Audi
Audi Q2 556
Audi Q2 56
Nieuwe Audi Q2
Audi Q2
Audi Q2
Foto 1 / 1

Vier jaar geleden bracht Audi een trendsetter op de weg met de Q2. Hij werd een enorm succes. Vandaag brengt de compacte SUV zijn progressieve karakter nog duidelijker tot uitdrukking, met aan de buitenkant een nog opvallender profiel en nieuwe koplampen en aan de binnenkant extra Audi connect-diensten en rijhulpsystemen. De Audi Q2 is een echte blikvanger – en nu rijdt hij nog fijner.

 Principe van veelhoeken: het koetswerkdesign

De Audi Q2 is een robuuste allrounder voor dagelijks gebruik en voor de vrije tijd. Zijn karakter wordt weerspiegeld in zijn koetswerklijn: die is tegelijk sportief, gestrekt en krachtig, en de hoeken en randen geven de compacte SUV een zelfzekere uitstraling. Als gevolg van zijn update is de Q2 een paar millimeter langer geworden, zodat hij voortaan 4,21 meter lang is, terwijl de breedte (1,79 meter) en hoogte (1,54 meter) gelijk zijn gebleven. De luchtweerstandscoëfficiënt van 0,31 (met sportophanging) is een van de beste waarden in zijn segment.

 Zijn designers hebben het motief van de veelhoek, die al te zien was op het front en de schouderlijn, nu ook aan de achterkant toegepast. De bumper heeft een geïntegreerde achterdiffuserinzet met grote vijfhoeken. Het front is ook hertekend zodat de oppervlakken onder de koplampen op een nog opvallender manier naar buiten steken. Het achthoekige Singleframe is iets lager, waardoor de voorkant breder oogt. Ook de inzetstukken interpreteren het veelhoekmotief. De uitrustingslijnen advanced en S line gebruiken smalle spleten tussen het radiatorrooster en de motorkap die verwijzen naar de Audi sport quattro, een icoon van het merk. Ook de grote gesuggereerde luchtinlaten lijken nog expressiever, vooral in de S line.

 Op verzoek van de klant: led- of led-matrixkoplampen

Voortaan zijn ledkoplampen standaard op de Audi Q2 en zijn led-matrixkoplampen als optie verkrijgbaar. Zeven aparte leds in een gemeenschappelijke module produceren een intelligent gestuurde grootlichtbundel. Die verlicht de weg steeds zo helder mogelijk zonder andere weggebruikers te verblinden. Tien leds achter ruitvormige optische componenten genereren het dagrijlicht terwijl zeven andere leds daarnaast instaan voor de dynamische richtingaanwijzers.

 Voor de achteruitrijlichten kunnen klanten kiezen tussen twee led-versies, met of zonder dynamische richtingaanwijzers. De dynamische richtingaanwijzers achteraan zijn standaard indien de led-matrixkoplampen zijn gemonteerd. Daarnaast vestigen de koplampen en de achterlichten de aandacht op de nieuwe Q2 met een lichtsequentie wanneer de auto wordt ver- of ontgrendeld.

 Het kleurenpalet van de compacte SUV bevat vijf nieuwe kleuren: Apple Green viert zijn debuut bij Audi en Manhattan Gray, Navarra Blue, Arrow Gray en Turbo Blue zijn nieuw voor de Q2. De blades op de C-stijlen zijn in koetswerkkleur uitgevoerd of in zwart, grijs of zilver afhankelijk van de uitrustingslijn. Er is keuze tussen drie versies voor de opzetstukken op het onderste deel van het koetswerk: Pitted Black in de basisversie, Manhattan Gray in de advanced line en koetswerkkleur in de S line.

Nieuwe packstrategie: interieur en uitrusting

Het ruime interieur van de Audi Q2 ontvangt vijf passagiers. Het interieurontwerp volgt de strakke designtaal van het koetswerk. De ventilatieroosters en de versnellingspookknop of de pook van de S tronic krijgen een nieuwe look. Q2-klanten kunnen het S line-interieur bestellen in plaats van de basisuitvoering en beide interieurs kunnen vrij worden gecombineerd met de drie koetswerkvarianten. Met het optionele pack sfeerverlichting plus krijgt de decoratiestrip op het dashboard en de kniepads op de middenconsole een elegante indirecte verlichting.

 Het Dinamica-microvezelmateriaal is een nieuwe aanvulling op het gamma en vervangt het Alcantara. Audi heeft alle bekledingen en kleuren in acht packs gebundeld. Vier ervan zijn toegewezen aan het basisinterieur, de andere vier aan het S line-interieur. Ook de opties zijn gebundeld in packs omdat dit tijdens het configureren een beter overzicht geeft op het brede aanbod. Of het nu gaat over functies voor klimaatregeling, comfort, functionaliteit, interieur, infotainment of rijhulpsystemen, alle packs zijn zo samengesteld dat ze tegemoetkomen aan de wensen van de klanten. Audi zal deze strategie in de toekomst in alle modelreeksen uitrollen en ze aanpassen aan de respectieve voorkeuren van belangrijke wereldmarkten.

 De optionele uitrusting van de Q2 omvat sportstoelen met brede zijsteunen, een in de hoogte verstelbare voorste passagiersstoel, automatische airco in twee zones en hulpverwarming. Het bagagecompartiment van de compacte SUV biedt een ongewijzigde 405 liter aan ruimte en kan worden uitgebreid tot 1.050 liter wanneer de achterbankleuning wordt neergeklapt. Een gemotoriseerde kofferklep en een trekhaak zijn als optie verkrijgbaar.

Digitale wereld: bediening, schermen, infotainment en Audi connect

Ook het gamma van bedieningen en schermen is in meerdere niveaus gestructureerd. Het gaat van een analoog instrumentenbord en de MMI radio plus met DAB+ tot de Audi virtual cockpit met een diameter van 12,3 duim en MMI navigation plus met een scherm van 8,3 duim. Het wordt bediend via een draai-drukknop op de middenconsole (MMI touch) of via natuurlijke spraaksturing. Het hardware-programma wordt afgerond met modules als de Audi phone box in twee versies – met of zonder oplaadfunctie. Het Bang & Olufsen Premium Sound System, dat 14 luidsprekers aanstuurt met een vermogen van 705 watt, is uniek in het segment van de kleine SUV’s.

 MMI navigation plus komt met een LTE-module voor snelle data-uitwisseling en een wifi-hotspot die passagiers kunnen gebruiken om hun mobiele apparaten aan te sluiten. Het top-infotainmentsysteem introduceert Audi connect-diensten in de Q2, met onder meer verkeersinformatie. De diensten van Audi connect emergency call & service en Audi connect remote & controle zijn nieuw toegevoegd. Daarmee kan de eigenaar het voertuig van op afstand vergrendelen of bijvoorbeeld het brandstofpeil en het rijbereik controleren. Daarvoor kan de eigenaar de gratis myAudi-app op zijn smartphone gebruiken. Klanten die geen data wensen door te geven, kunnen de nieuwe privacy-modus van het MMI-systeem activeren.

 Vijf krachtige aandrijfopties: drie TFSI- en twee TDI-motoren

De Audi Q2 komt op de markt met een krachtige benzinemotor: de 1.5 TFSI ontwikkelt 110 kW (150 pk) en 250 Nm aan koppel. Op de NEDC-cyclus verbruikt de verfijnde viercilinder slechts 5,4-5,1 liter brandstof per 100 kilometer, wat overeenstemt met een CO2-uitstoot van 124-116 g/km. Bij lage belasting en toerentallen schakelt zijn efficiëntiesysteem cylinder on demand (COD) tijdelijk de tweede en derde cilinder uit.

 Voor het eind van het jaar worden daar nog andere TDI- en TFSI-motoren aan toegevoegd. Alle motoren voldoen aan de nieuwe Euro 6 AP-uitstootnorm en de twindosing-technologie van de dieselmotoren minimaliseert de NOx-uitstoot. Daar werken twee SCR-katalysatoren samen: de ene zit net achter de motor, de ander onder de vloer van de wagen. Ze dekken verschillende werkingssituaties af en vullen elkaars effecten aan.

 De Q2 met 1.5 TFSI-motor rolt standaard van de assemblagelijn met een manuele zesversnellingsbak en de zeventraps S tronic is als optie verkrijgbaar. Op sommige motorversies is quattro-vierwielaandrijving beschikbaar. De meerschijvenkoppeling, die indien nodig het motorkoppel gedeeltelijk of volledig naar de achterwielen kan sturen, is van een nieuwe generatie. Ze is ongeveer één kilo lichter dan haar voorganger en werd tegelijk efficiënter dankzij diverse details zoals de lagers en de olietoevoer.

Het basiskarakter van de Q2: sportief en wendbaar

Zelfs met het standaarduitrustingsniveau is de compacte Q2 een wendbare SUV. De progressieve stuurinrichting, die directer wordt naarmate het stuurwiel verder wordt afgedraaid, is standaard. Ze verbetert het rijgedrag en de voertuigdynamiek bij maneuvers en op bochtige wegen.

 Als optie monteert Audi een sportophanging die het koetswerk met 10 millimeter verlaagt. Alternatief is de ophanging verkrijgbaar met gestuurde schokdempers, die de spreiding tussen comfort en dynamiek nog vergroten. Ze worden geleverd samen met het dynamische rijgedragsysteem Audi drive select dat ook afzonderlijk verkrijgbaar is.

 Het gamma aan velgen en banden begint bij 16 duim en het formaat 205/60. Bovenaan het gamma staan 19-duimse velgen van Audi Sport met 235/40-banden. Het aanbod wordt vervolledigd met drie nieuwe velgontwerpen. Met een bodemvrijheid van bijna 15 centimeter trekt de Audi Q2 zich ook op licht offroadterrein aardig uit de slag en de stabiliteitscontrole ESC heeft een geïntegreerde offroadmodus.

 Uit het fullsize-segment: de rijhulpsystemen

De rijhulpsystemen van de Audi Q2 komen rechtstreeks uit het fullsize-segment. De standaard Audi pre sense front gebruikt een radar om de zone voor de auto in de gaten te houden om zo ongevallen te vermijden of hun ernst te verminderen. Ook de lane departure warning is standaard. De optionele systemen zijn opgedeeld in de packs “Drive”, “Safety” en “Park”. Het rijhulpsysteempack Park omvat een achteruitrijcamera en het parking system plus. Het park assist, dat de wagen automatisch in en uit een parkeerplek kan sturen, is als upgrade beschikbaar. Het rijhulppack Safety bestaat uit side assist, rear cross-traffic assist, Audi pre sense basic en Audi pre sense rear.

 Het rijhulppack Drive bevat een nieuw high-endsysteem, de adaptive cruise assist, dat verkrijgbaar is in combinatie met MMI navigation plus, Audi virtual cockpit en S tronic. In talrijke situaties kan de bestuurder dan het systeem grotendeels de taken van optrekken, vertragen en sturen binnen de rijstrook laten overnemen. Om zijdelingse geleiding te behouden moet de bestuurder het capacitieve stuurwiel, dat deel uitmaakt van het pack, slechts licht aanraken om te bewijzen dat hij aandachtig is. De adaptive cruise assist werkt over het hele snelheidsbereik. In combinatie met de cameragebaseerde verkeersbordherkenning doet het de wagen onder bepaalde omstandigheden automatisch vertragen, bijvoorbeeld bij het naderen van een bord aan het begin van de bebouwde kom. De Q2 accelereert weer zodra opnieuw een hogere snelheid toegestaan is.

 Prijzen: beginnen bij ongeveer 26.000 euro, “edition one” bij marktintroductie

De verkoop van de Audi Q2 begint op de Belgische markt in september 2020. In België start de prijs bij ongeveer 26.100 euro. Met de 1.5 TFSI-motor van 150 pk start het tarief voor de Q2 (gecombineerd brandstofverbruik in l/100 km: 5,4-5,1; gecombineerde CO2-uitstoot in g/km: 124-116) bij 28.600 euro. De marktintroductie gaat gepaard met de speciale reeks “edition one” met exclusieve uitrusting. Die is Apple Green of Arrow Gray uitgevoerd met een S line-bumper met grijze contrasterende lakafwerking en een grote dakrandspoiler om een accent toe te voegen. Details zoals de spiegelkappen en de Audi-ringen zijn zwartgelakt. Led-matrixkoplampen, 19-duimse velgen van Audi Sport en de sportophanging versterken de look nog verder.

 In het interieur pakt de Q2 “edition one” uit met het S line-interieur. De hemelbekleding is uitgevoerd in zwarte stof en Rock Gray contrasterende stiknaden sieren de kunstlederen bekleding van de sportstoelen, die eveneens zwart zijn. Op de instaplijsten zijn verlichte aluminium panelen aangebracht. De pedalen en de voetsteun zijn in roestvrijstaal uitgevoerd en de velg van het lederen sportstuur is onderaan vlak. De uitrusting wordt afgerond door het sfeerverlichtingspack plus en de indirect verlichte bekledingselementen.