spacer

Eén man, drie petten 

Grégory Navet is al twee jaar aan de slag bij de Brusselse distributienetbeheerder Sibelga. ‘Als Mobility, Fleet & Tools Manager heb ik drie verschillende petjes op. Enerzijds ben ik verantwoordelijk voor alles wat te maken heeft met mobiliteit in de ruime zin van het woord. Onder het fleet-gedeelte vallen zowel de leasingwagens voor onze kaderleden als de bestelwagens die we aankopen voor onze technische interventies. En tot slot draag ik ook de verantwoordelijkheid over het magazijn waar al onze machines en gereedschap staan.’

‘Bij Sibelga in Brussel werken zo’n 1 080 medewerkers en ons wagenpark omvat ongeveer 700 voertuigen. Dat zijn zowel leasingwagens, fietsen, aanhangwagens, vrachtwagens als bestelwagens. Voor de kaderleden werken we met een mobiliteitsbudget, dat de medewerkers naar keuze kunnen besteden aan duurzame vervoermiddelen of een milieuvriendelijke leasingwagen. Denk maar aan de Audi Q4 e-tron, de CUPRA Born, de Volkswagen ID.4 en ID.5, en de Tesla Model 3. In totaal worden op die manier iets meer dan 250 mobiliteitsbudgetten toegekend.’

Gregory Navet - Sibelga

ID. Buzz Cargo getest en goedgekeurd 

‘Daarnaast hebben we een vloot aan bestelwagens, die momenteel uit 440 voertuigen bestaat. Die worden gebruikt wanneer onze technische teams op interventie gaan. De aankoop van onze bestelwagens verloopt altijd via een openbare aanbesteding. In die vloot zitten uiteenlopende modellen, zoals de Volkswagen Caddy, de Ford E-Transit, de Fiat Ducato of de Iveco Daily. En binnenkort komen daar nog 24 Volkswagen ID. Buzz Cargo’s bij.’

‘Die ID. Buzz Cargo’s vallen erg in de smaak. Zowel qua technologie als op het vlak van rijcomfort zijn het de perfecte bestelwagens om in een drukke stad mee rond te rijden. Bij elektrische voertuigen is er toch altijd wat nervositeit over het rijbereik. Maar die vrees bleek ongegrond, want voor alle beroepsmatige verplaatsingen op Brussels grondgebied is de autonomie zeker toereikend.’ ’

Autonomie 

‘Toch blijft de autonomie van elektrische voertuigen voor ons een belangrijk aandachtspunt’, vertelt Grégory. ‘Wanneer onze technische medewerkers een werfbezoek gepland hebben, hoeven ze ’s ochtends niet noodzakelijk langs een depot of onze hoofdzetel te passeren om een bestelwagen op te pikken. Wanneer het efficiënter is om rechtstreeks vanuit hun woonplaats te vertrekken, dan mogen ze dat doen. De meeste mensen wonen niet ver van Brussel af, dus dan vallen die extra kilometers meestal wel mee. Maar voor al wie wat verder van de hoofdstad woont, blijft het beperkte rijbereik van zo’n elektrische bestelwagen toch een uitdaging. Bovendien vind je in de stad niet op elke hoek van de straat een plekje om een bestelwagen op te laden.’

Andere denkoefening 

‘Op zo’n moment moeten we als bedrijf echt geval per geval bekijken: hebben onze medewerkers ergens een publieke laadpaal in de buurt, kunnen we een laadpaal bij de mensen thuis installeren enz. Vroeger kon je bestuurders gewoon een sleutel en een tankkaart geven, en ze waren vertrokken. Als je met een elektrisch voertuig op de baan bent, moet je toch een heel andere denkoefening maken.’

Elektrische transitie 

De vergroening van het wagenpark staat bij Sibelga al enkele jaren hoog op de agenda. ‘We zijn al tien jaar bezig om de elektrische transitie voor te bereiden. Alle voertuigen waarvoor een groen alternatief bestaat, zullen we de komende jaren geleidelijk vervangen. Het Brussels Hoofdstedelijk Gewest heeft beslist dat er vanaf 1 januari 2025 geen brandstofwagens meer mogen rondrijden. Wij willen graag vooruitlopen op die deadline.’ ‘Op die manier hebben we de ruimte om te testen en bij te sturen waar nodig. En daarna willen we graag aan de andere openbare instellingen tonen dat elektrische mobiliteit in de overgrote meerderheid van de gevallen geen struikelblok hoeft te zijn. Sibelga is daar het bewijs van. Tegen het eind van dit jaar zal zo’n 20 à 25 procent van onze bestelwagenvloot volledig elektrisch rijden. Voor onze leasingwagens hebben we sinds januari van dit jaar alleen nog maar volledig elektrische modellen besteld.’

Cargofietsen

Ook fietsen maken trouwens deel uit van de 100 % groene mobiliteit waar Sibelga naar streeft. ‘Voor de technische teams hebben we onlangs onze eerste cargofietsen besteld bij Lucien, de keten van fietswinkels die ook deel uitmaakt van de groep D’Ieteren. Voor ploegbazen die een werf gaan inspecteren of teams die op pad zijn voor meteropnames, zijn die fietsen in sommige Brusselse wijken handiger dan bestelwagens’, besluit Grégory.

spacer

Nog vragen?

Wil je meer weten over de mogelijkheden om de ID.Buzz te integreren in je bedrijfswagenpark?

Voor meer informatie of een gedetailleerde TCO-berekening kan je altijd bij ons Fleet & Business-team terecht!