Thomas Derese is sinds 1 januari 2021 aan de slag als Head of Controlling & Procurement voor Hilti België en Luxemburg. ‘Voordien werkte ik vijf jaar bij Deloitte. In mijn huidige functie bij Hilti heb ik onder andere het strategische beheer van het wagenpark onder mijn hoede. Medewerkers uit mijn team zorgen ervoor dat ook het operationele beheer van de vloot op wieltjes loopt’, vertelt hij.

‘Hilti verkoopt een uitgebreid gamma aan werkgereedschap en machines, voor alle mogelijke fases in het bouwproces. Daarnaast bieden we ons materiaal aan in een leasingformule, zodat bouwbedrijven geen zware investeringen hoeven te doen en toch voortdurend met de modernste tools en machines kunnen werken. Het is een internationaal bedrijf met vestigingen over de hele wereld. De onderneming werd in 1941 opgericht in Liechtenstein, door de broers Martin en Eugen Hilti. De hoofdzetel voor de Benelux bevindt zich in Anderlecht, in de gebouwen van Coca-Cola vlak naast de Brusselse ring.’

Op de baan

In ons land werken zo’n 280 medewerkers voor Hilti. ‘Daarvan hebben ongeveer 225 personeelsleden een bedrijfswagen’, zegt Thomas. ‘Dat lijkt misschien veel, maar ons salesteam vormt het hart van ons bedrijf. Zij gaan elke dag de baan op om onze klanten te bezoeken, en hebben dus een comfortabel uitgeruste wagen nodig. Ook onze ingenieurs, interne consultants en managers hebben recht op een bedrijfswagen. Voor de medewerkers die ‘in house’ werken hangt het af van de functie.’

‘Sinds enkele jaren werken we voor ons wagenpark hoofdzakelijk met ŠKODA’, gaat hij verder. ‘Vroeger – voor we aan de overstap naar een groenere vloot begonnen – waren dat ŠKODA Octavia breaks, zowel voor de verkopers als voor onze ‘in house’-medewerkers. Voor de middle managers hadden we Volkswagen Passats en voor de directieleden was dat de Audi A6.’

Maar sinds enkele jaren staat duurzaamheid voorop in de Hilti-vloot. ‘Per functiecategorie hebben we ervoor gekozen om zowel een volledig elektrische wagen als een full hybride-model aan te bieden’, legt Thomas uit. Onze verkopers en in house-medewerkers hebben de keuze uit de elektrische ŠKODA Enyaq of de full hybride Toyota Corolla. Het middle management bieden we naast de ŠKODA Enyaq ook een Toyota RAV4 aan. Voor het leadership team zullen we de Audi A6 in de toekomst vervangen door een groenere optie, maar zij zullen enkel een elektrisch model aangeboden krijgen.’

100 ŠKODA Enyaqs

Recent bestelde Hilti België een 100-tal ŠKODA Enyaqs bij D’Ieteren Centers. ‘In 2020 startte een oefening om na te denken over de toekomst van het wagenpark bij Hilti. Toen ik er in 2021 aankwam, was de strategie uitgestippeld. We waren de eerste binnen Hilti wereldwijd om over te schakelen naar een elektrisch wagenpark. Vaak wordt België gezien als een klein landje, maar wij wilden tonen dat we een grote impact konden hebben.

‘In plaats van elk contract tot het einde te laten lopen en dan stelselmatig te vernieuwen, kozen we ervoor om meteen een grote verandering door te voeren en de wagens in grotere golven te bestellen. Het eerste jaar was dat een 70-tal elektrische ŠKODA Enyaqs, het jaar erop kwamen er nog eens 30 bij. Op vandaag bestaat de helft van onze vloot uit volledig elektrische voertuigen. Nog eens 35 procent van de wagens die momenteel rondrijden zijn full hybrides. In de loop van de volgende jaren zal ook de resterende 15 procent van de wagens vervangen worden door duurzamere exemplaren. En we willen onze ambitie graag nog een beetje scherper stellen. Zo streven we ernaar om de vloot van Hilti Benelux tegen 2025-2026 voor honderd procent uit elektrische wagens te laten bestaan.’

Risico

‘De ŠKODA Enyaq wordt door onze medewerkers bijzonder enthousiast onthaald. Het is een comfortabele SUV met een ruime koffer. Dat laatste is van belang voor onze verkopers die het land rondrijden om het Hilti-gereedschap te tonen aan klanten en prospecten. Ook voor gezinnen biedt de wagen meer dan voldoende ruimte en de autonomie is zeker toereikend, zelfs in de winter. Al namen we een risico, want toen we de eerste wagens bestelden in januari 2021, reden er nog geen exemplaren van rond. We kochten dus een wagen die we niet getest of zelfs niet gezien hadden. Maar we zijn zeker tevreden over de keuze die we gemaakt hebben’, aldus Thomas.

Ook de laadinfrastructuur verliest Hilti vanzelfsprekend niet uit het oog. ‘Voor de laadpalen op onze site zijn we afhankelijk van Coca-Cola, dat eigenaar is van de gebouwen en terreinen van onze hoofdzetel in Anderlecht. Zij zullen daar zorgen voor alle nodige laadinfrastructuur. Er staan momenteel al laadstations, maar dat aantal wordt nog verhoogd. Daarnaast stellen we onze medewerkers ook thuis een laadpaal ter beschikking. Zeker voor onze commerciële medewerkers vonden we het belangrijk om een dergelijke service aan te bieden. Ze leggen soms 150 tot 200 kilometer per dag af, dan is het comfortabel dat je onderweg of aan het einde van de werkdag niet op zoek moet naar een publiek laadstation. De infrastructuur blijft wel eigendom van het bedrijf.’

Samenwerking

‘In de samenwerking met een concessiehouder, is voor mij vooral de beschikbaarheid van de verschillende contactpersonen belangrijk. Ook de uitleg wanneer de wagens aan onze medewerkers geleverd worden, maakt voor mij het verschil. Voor veel personeelsleden is het de eerste keer dat ze plaatsnemen aan het stuur van een elektrische wagen. Dan is het belangrijk dat ze in alle rust een duidelijke uitleg krijgen. Dat zit bij D’Ieteren Centers helemaal goed’, besluit Thomas.