Flexibele verloning

Brussels Airlines – onderdeel van Lufthansa Group – is met zijn 3.500 medewerkers de grootste luchtvaartmaatschappij van België. Als Compensation & Benefits Manager denkt Stefan sinds enkele jaren actief mee over de verloning van die werknemers. Ook mobiliteit en het wagenpark vallen onder zijn verantwoordelijkheid.

‘Onze vloot telt vandaag zo’n 450 wagens, en ik schat dat dat aantal nog zal groeien naar 600’, vertelt Stefan. ‘Onze car policy is bovendien tweeledig: enerzijds heeft iedereen van het management een bedrijfswagen, wat goed is voor zo’n 300 wagens. Daarnaast werken we met een flexibel verloningsplan, waarbij onze medewerkers voor een wagen kunnen kiezen als onderdeel van hun loonpakket. Daarvoor hebben we zo’n 150 wagens voorzien.’

Een ruim aanbod

Het personeel van Brussels Airlines heeft vandaag onder andere de keuze uit alle merken die D’Ieteren Centers  aanbiedt, maar dat is niet altijd zo geweest. ‘Van 2013 tot 2018 werkten we uitsluitend samen met Volvo, maar met de komst van het flexibele verloningsplan hebben we besloten om meer merken aan te bieden’, vertelt Stefan.

Bovendien merkt hij een duidelijke voorkeur. ‘De bekende Duitse merken Audi, Mercedes en BMW genieten nog altijd de voorkeur van ons personeel. Nochtans hebben we ook andere mooie merken in de aanbieding, zoals CUPRA, de jongste telg binnen de Volkswagen Group. Onbekend blijkt dan toch nog vaak onbemind.’

Over de elektrificatie van het wagenpark

Ook Brussels Airlines is vandaag al volop bezig met de vergroening van hun vloot. Bijna alle wagens uit het flexibele verloningsplan zijn volledig elektrische of plug-inhybride modellen. Bij de salariswagens ligt dat aantal nog wat lager.

Stefan: ‘Op termijn willen we ook daar kiezen voor meer vergroening, maar onze laadinfrastructuur staat dat momenteel nog niet toe.  Aangezien Brussels Airlines geen eigenaar is van de parkings, kunnen we namelijk geen laadpalen op onze bedrijfssite installeren.’

Over de samenwerking met D’Ieteren Centers Zaventem

De samenwerking van D’Ieteren Centers Zaventem en Brussels Airlines stamt af van voor hun deal met Volvo. ‘Voor we in zee gingen met Volvo, werkten we al enkele jaren samen met D’Ieteren Centers. Na een stop van vijf jaar, zijn ze nu opnieuw onze vaste partner voor het wagenpark.’

Naast het ruime aanbod aan merken en de geografisch gunstige ligging, heeft Stefan daar nog een andere goede reden voor. ‘Onze accountmanager Nathalie is dag en nacht bereikbaar. Als ik haar opbel, dan weet ik dat ik een helder antwoord of snelle oplossing zal krijgen.’

Daarnaast houdt D’Ieteren Centers ook de evoluties van de fleetmarkt in de gaten, en organiseren ze leuke events. ‘Onlangs hield D’Ieteren Centers een evenement voor CUPRA. Op die manier wilden ze meer zichtbaarheid voor het merk creëren bij onze werknemers. Ze hebben alles tot in de puntjes verzorgd, waardoor het event enthousiast werd onthaald bij onze medewerkers’, sluit Stefan af.